Slušajte muziku

Muzika je čarobna!

Kako znamo koji su stalni predznaci određenog tonaliteta?

leave a comment »

  1. Trebalo bi da znamo tačan redosled svih predznaka – da možemo da ih odrecitujemo, kao pesmicu.
  2. Trebalo bi da znamo u kom odnosu stoje paralelne lestvice – durksa i molska.

Naučimo redosled predznaka, napamet, kao pesmicu:

#: Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His
b: B, Es, As, Des, Ges, Ces, Fes

Paralelne lestvice

Setite se onoga što već znate:
C-dur i njegova molska paralela a-moll. 
U tačno tom istom odnosu stoje sve druge paralelne lestvice.
Ali, pitaćete se, koji je to odnos?

Dur je “iznad” mola i to za malu tercu.
Mol je “ispod” dura i to za malu tercu.

I zašto nam je to uopšte važno?
Važno je, zato što paralelne lestvice imaju iste predznake! 🙂

Za DUR

Sve durske skale koje imaju “čisto” ime prvog tona (ni #, ni b) imaju # –
OSIM:
C-dura (0 predznaka) i
F-dura (koji ima 1b)

Sve ostale durske skale već u imenu nose b – tj. prvi stupanj im je snižen:

B-dur, Es-dur, As-dur, Des-dur, Ges-dur, Ces-dur
B-dur, Eb-dur, Ab-dur, Db-dur, Gb-dur, Cb-dur

Iz samog imena skale se vidi:

Kada skala ima prvi ton povišen, to znači da su stalni predznaci sve #.
Kada skala ima prvi ton snižen, to znači da su stalni predznaci sve b.

Primer:

Fis-dur – ima 6#
Es-dur – ima 3b

Nemojte da opet bude one šale, tipa: Fis-dur ima B, Es …. 🙂 🙂

Dakle, da se podsetimo redosleda predznaka:

#: Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His
b: B, Es, As, Des, Ges, Ces, Fes

Kod durskih skala sa # – vođica predstavlja poslednji predznak iz “pesmice” (tačnog redosleda predznaka).

Odredimo vođicu (“skliznemo” naniže za polustepen od prvog stupnja) i recitujemo povisilice sve do tog tona ( i taj ton).

Primer 1:
D-dur ima 2# – Fis, Cis.
Cis je vođica.

Primer 2:
H-dur ima 5# – Fis, Cis, Gis, Dis, Ais.
Ais je vođica.

Kod durskih skala sa b – recitujemo snizilice tačnim redom i kada dođemo do one koja predstavlja prvi stupanj (ime durske skale), dodamo još jednu.

Primer 1:
As-dur ima 4b – B, Es, As, Des.
Posle tog As, dodamo još jednu, sledeću b, tj. Des.

Primer 2:
Ges-dur ima 6b – B, Es, As, Des, Ges, Ces.
Posle Ges, dodamo još jednu, sledeću b, tj. Ces.

Za MOL

Kada imamo mol i pitamo se koji li su njegovi predznaci, najjednostavnije je da nađemo njegovu dursku paralelu. Setimo se: mol je “ispod” dura i to za malu tercu.

Dalje razmišljamo o duru, kako sam navela u prethodnom tekstu.

Ipak, nemojte se iznenaditi. Mol ima svoje osobenosti i iznenadiće vas nekim predznacima. Tj. neće vas iznenaditi, ako se setite da:

-u harmonskom molu imamo #VII stupanj – to je još jedna #, ili se gubi neka b, ako je baš taj ton b.
-u melodijskom molu imamo #VI i #VII stupanj – što su još dve #, ili neka b manje.

Tamo gde nestaju snizilice, pojavljuju se razrešnice. 🙂

Te promene kod VI i VII stupnja, ne spadaju u stalne predznake! To su alteracije.
Stalni predznaci se pišu iza ključa, na početku svakog reda, a alteracije u toku takta.

I ZA KRAJ:

Odigrajte zanimljive “igrice” za vežbanje predznaka i određivanje tonaliteta: http://www.teoria.com/exercises/kc.php i http://www.musictheory.net/exercises/keysig .
Napomena: U engleskom jeziku ton B je naš H, a Bb je naše B.

Advertisements

Written by profmaja

21. decembra 2011. u 13:03

Objavljeno u Malo teorije

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: